Wat zijn de aftrekbare kosten bij de aankoop van een woning?
Het is je vast en zeker niet ontgaan dat de woningmarkt in Nederland momenteel een gekkenhuis is. Wij begrijpen als geen ander dat er bij de aankoop van een woning, schakel een aankoopmakelaar hiervoor in, meer dan genoeg op je af komt, maar heb je je wel eens verdiept in de aftrekbare kosten bij de aankoop van een woning? Als je een eigen woning koopt kan je, in het jaar van aankoop, bepaalde kosten eenmalig aftrekken van de belasting. Dat klinkt als muziek in de oren toch? Wij zetten deze aftrekposten voor je op een rijtje.
Eenmalig aftrekbare kosten na de aankoop van een woning
De eenmalige kosten die je als koper maakt bij de aankoop van een woning noemen we ook wel kosten koper. Dit zijn kosten die gemaakt moeten worden om eigenaar van een woning te worden. Denk hierbij aan overdrachtsbelasting en notariskosten. Deze kosten zijn niet inbegrepen in de koopsom van de woning. Een deel van deze aankoopkosten van je woning mag je opgeven bij de Belastingdienst als aftrekpost. Dit doe je bij de aangifte inkomstenbelasting over het jaar waarin je het huis hebt gekocht. Dus als je een huis hebt gekocht in 2021, dan geef je de aftrekbare kosten bij de aankoop van jouw woning op bij je aangifte vóór 1 mei 2022 over belastingjaar 2021.
Welke kosten zijn dan de eenmalige aftrekbare kosten?
De aftrekbare kosten bij de aankoop van een woning op een rijtje:
- De bemiddelingskosten die je maakt voor het krijgen van de hypotheek of lening, zoals advies- en afsluitkosten;
- De notariskosten voor de hypotheekakte;
- De taxatiekosten. Het gaat hier alleen om de taxatiekosten die je hebt gemaakt om een hypotheek te krijgen;
- Aanvraagkosten voor Nationale Hypotheek Garantie. Dit is alleen aftrekbaar bij de aankoop van een huis, niet als je de hypotheek oversluit;
- Bereidstellingsprovisie, dit zijn de kosten die je (eventueel) hebt gemaakt voor het verlengen van de hypotheekofferte;
- De bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koop-/aannemingsovereenkomst, inclusief de uitstelrente. Dit geldt alleen voor nieuwbouwwoningen.
Welke kosten zijn niet aftrekbaar bij de belasting?
Zoals je ziet, kun je best aardig wat kosten aftrekken bij je aangifte over het jaar dat je een huis gekocht hebt. Toch blijven er ook nog wat kosten over die je helaas niet kunt aftrekken. De overige kosten die maakt bij de aankoop van een woning zal je zelf moeten betalen. De niet aftrekbare kosten zijn onder andere:
- De kosten die je maakt voor hulp van een aankoopcoach- of makelaar;
- Overdrachtsbelasting en omzetbelasting;
- De notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte;
- Bouwrente die je betaalt over de periode vóór het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst;
- Kosten voor onderhoud en verbouwing aan de woning, met uitzondering van bepaalde kosten aan een rijksmonumentenpand.
Begeleiding nodig bij het aankopen van een woning?
Het kopen van een woning is voor veel mensen een grote stap, en dat begrijpen wij helemaal. Maar toch heb je in de huidige overspannen woningmarkt vaak weinig tijd en moet je vaak snel keuzes maken. Daarnaast komen er veel zaken bij kijken waar je als koper niet altijd evenveel vanaf weet. Vanaf nu kun je één van onze aankoopexperts inschakelen als jouw persoonlijke aankoopcoach- óf makelaar.
Meer informatie over wat een aankoopcoach- of makelaar voor jou kan betekenen? Neem even een kijkje op onze pagina over aankoopmakelaar en aankoopcoach.